Introduction
The main problem of modern philosophy
Modern philosophy, unlike other disciplines, has one amazing feature: it does not know what it is. And the point here is not so much in the accuracy of the definitions of its subject matter, but in fundamental disagreements about its essence: some consider it science, others consider it art, still others consider it a special way of thinking, fourth find religion in it, fifth find mysticism, and so on, up to to those who consider it empty verbiage.
By the way, there are quite a few of the latter and their arguments are well founded: the quality of many philosophical publications is such that the difference between them and verbiage is sometimes rather arbitrary, if at all.
It should be noted that the matter of clarifying the essence of philosophy - if we talk about a common opinion - has long reached a dead end, so some suggest that philosophy should be considered what each particular philosopher thinks about it. True, this leaves open the question of how to determine who exactly is a philosopher and who is not.
Such a situation, on the one hand, attracts many people to “philosophy” who want to prove themselves in this “mysterious and incomprehensible” area, which makes it close to the people, and on the other hand, it litters it very much, as if in mathematics, along with with formulas and numbers, would use poems and music. In addition, the fuzziness of the modern understanding of philosophy attracts many individuals with fuzzy, eclectic, demagogic thinking, which in other disciplines is a sign of mental retardation.
For the same reasons, the development of philosophy itself also stopped: how can you develop something if you do not know what it is? Or, if we talk about the practical needs of understanding various life problems - what should philosophy develop to solve them, which would not be within the competence of many sciences and modern technologies? Many are looking for “wisdom” in philosophy, which is not found in the sciences and art, but if you start to understand the texts they offer for this title, it immediately becomes clear that this is a kind of fraud, only with the use of confusing terminology, which as a result does not promote solution to the problem.
Thus, we come to the question of the foundations of philosophy - and as we know, it is with the idea of wisdom that its emergence is connected. It is obvious that philosophizing is a type, a special way of thinking, or, to put it another way, it is a special way of thinking. Which, as was believed in antiquity, wise people possessed. Isn't that what Heraclitus meant when he said that much knowledge does not make the mind better?
Введение.
Основная проблема современной философии
Современная философия, в отличие от иных дисциплин, имеет одну удивительную особенность: она не знает, что она есть такое. И дело здесь не столько в точности определений её предмета ведения, сколько в принципиальных разногласиях о её сущности: одни считают её наукой, другие считают её искусством, третьи – особенным способом мышления, четвёртые находят в ней религию, пятые – мистику и так далее, вплоть до тех, кто считает её пустым словоблудием.
К слову сказать, последних довольно-таки немало и их доводы имеют веские основания: качество многих философских публикаций таково, что разница между ними и словоблудием порою довольно условна, если вообще имеется.
Надо отметить, что дело с уяснением сущности философии – если говорить о едином мнении – давно зашло в тупик, так что некоторые предлагают считать философией то, что о ней думает каждый конкретный философ. Правда, при этом остаётся открытым вопрос о том, как определить кто именно является философом, а кто нет.
Подобная ситуация, с одной стороны, привлекает в “философию” множество людей, желающих проявить себя в этой “загадочной и непостижимой” области, что делает её близкой к народу, а с другой стороны очень сильно её захламляет, как если бы в математике, наряду с формулами и числами, использовали бы стихотворения и музыку. Кроме того, размытость современного понимания философии привлекает множество лиц с размытым, эклектичным, демагогическим мышлением, которое в других дисциплинах является признаком умственной отсталости.
По этим же причинам остановилось и развитие самой философии: как можно развивать нечто, если не знаешь, что оно есть? Или, если говорить о практических потребностях осмысления различных жизненных проблем – что должна развивать философия для их решения, чего не было бы в компетенции множества наук и современных технологий? Многие ищут в философии “мудрость”, которой нет в науках и искусстве, но если начать разбираться в предлагаемых ими на это звание текстах, то сразу же становится видно, что это разновидность мошенничества, только с применением запутанной терминологии, которая в результате никак не продвигает решение проблемы.
Таким образом, мы подходим к вопросу об основаниях философии – а как мы знаем, именно с представлением о мудрости связано её возникновение. Очевидно, что философствование это тип, особенный способ мышления, или, говоря по-другому, это особенный метод мышления. Которым, как считали в древности, обладали мудрые люди. Не это ли имел в виду Гераклит, говоря, что многознание ума не прибавляет?
Chapter 1
Foundations of Philosophy
Section 1
The Place of the Philosophical Way in the System of Thinking
If philosophy is a special type of thinking, then we can define it by comparing it with other types of thinking: a) scientific and artistic in terms of the way of thinking and b) technological and personal in terms of the object of thinking.
The scientific type of thinking is characterized by the predominance of formalized and depersonalized content, a few axiomatic foundations, logic as a way of organizing content elements, and as a result, obtaining equally understood (formalized and unified) results, verified by evidence. The subject of scientific thinking is the search for patterns, that is, actions and relations of nature common to all people.
Artistic thinking is characterized by the predominance of figurativeness, emotionality of content, individual skill (talent) and personal attitude of the author as a way of organizing content elements, not strictly defined and numerous cultural grounds, and as a result, obtaining emotionally oriented results. The subject of artistic thinking is the identification and display of various states of human consciousness.
Technological thinking is characterized by a focus on the creation of technologies and material values - it uses elements of both scientific and artistic thinking. Personal thinking is characterized by a focus on the creation of spiritual and social values - it also uses elements of both scientific and artistic thinking. As you can see, technological and personal thinking are mixed types of thinking, which would be more correctly called varieties of thinking.
However, both scientific and artistic types of thinking, considered as opposites, also contain "impurities" of their opposite - in artistic thinking there is both logic and the generally accepted symbolic apparatus, and in scientific thinking there is both talent, imagery, and personal attitude. If we separate these "impurities" from the basis of the type of thinking, we will get two opposite characteristics of thinking: one is impersonal, logical, unemotional, based on the laws of nature, the other is personality-oriented, emotionally imaginative, based on states of consciousness.
These characteristics can be designated as the objective and subjective sides of thinking, or consciousness. In the real process of thinking, these two sides of consciousness or two phases of consciousness exist in dynamic unity, constantly changing their relationship to each other and switching the mode of brain operation from one to another. It is obvious that this process - the change of states of consciousness and phases of the functioning of the brain - is, on the one hand, a natural process, on the other hand, a process realized and regulated by consciousness. As a process realized and regulated by consciousness, it is neither a scientific nor an artistic type of thinking - it is a regulator of the relationship between the objective and subjective side of consciousness.
I consider the system of knowledge about this process and the ability to apply it the most adequate idea of what place the "philosophical type of thinking" should occupy.
Глава 1
Основы философии
Раздел 1
Место философствования в системе мышления
Если философия - это особый тип мышления, то мы можем определить ее, сравнив с другими типами мышления: а) научным и художественным с точки зрения способа мышления и б) технологическим и личностным с точки зрения объекта мышления.
Научный тип мышления характеризуется преобладанием формализованного и обезличенного содержания, несколькими аксиоматическими основаниями, логикой как способом организации элементов содержания и, как следствие, получением одинаково понятных (формализованных и унифицированных) результатов, подтвержденных доказательствами. Предметом научного мышления является поиск закономерностей, то есть действий и отношений природы, общих для всех людей.
Художественное мышление характеризуется преобладанием образности, эмоциональности содержания, индивидуальным мастерством (талантом) и личным отношением автора как способа организации элементов содержания, не имеющих строго определенных и многочисленных культурных оснований, и, как следствие, получением эмоционально ориентированных результатов. Предметом художественного мышления является выявление и отображение различных состояний человеческого сознания.
Технологическое мышление характеризуется ориентацией на создание технологий и материальных ценностей - оно использует элементы как научного, так и художественного мышления. Личностное мышление характеризуется ориентацией на создание духовных и социальных ценностей - оно также использует элементы как научного, так и художественного мышления. Как вы можете видеть, технологическое и личностное мышление - это смешанные типы мышления, которые правильнее было бы назвать разновидностями мышления.
Однако и научный, и художественный типы мышления, рассматриваемые как противоположности, также содержат "примеси" своей противоположности - в художественном мышлении есть и логика, и общепринятый символический аппарат, а в научном мышлении есть и талант, и образность, и личное отношение. Если мы отделим эти "примеси" от основы типа мышления, то получим две противоположные характеристики мышления: одна - безличная, логичная, неэмоциональная, основанная на законах природы, другая - личностно ориентированная, эмоционально образная, основанная на состояниях сознания.
Эти характеристики можно обозначить как объективную и субъективную стороны мышления, или сознания. В реальном процессе мышления эти две стороны сознания или две фазы сознания существуют в динамическом единстве, постоянно меняя свое отношение друг к другу и переключая режим работы мозга с одного на другой. Очевидно, что этот процесс - смена состояний сознания и фаз функционирования мозга - является, с одной стороны, естественным процессом, с другой стороны, процессом, реализуемым и регулируемым сознанием. Как процесс, реализуемый и регулируемый сознанием, это не научный и не художественный тип мышления - это регулятор взаимоотношений между объективной и субъективной сторонами сознания.
Я считаю систему знаний об этом процессе и умение применять ее наиболее адекватным представлением о том, какое место должен занимать "философский тип мышления".
Section 2
Philosophizing and brain function
A change in the states of the functioning of consciousness - subjective and objective - is, on the other hand, a change in the mode of functioning of the brain. In the mode of objective functioning, the brain adapts to the object of cognition, while in the mode of subjective functioning, the brain adapts the object of cognition to itself. The adaptation of the brain to the object of cognition is its physical transformation (or, what is the same, a change in its functioning), no matter how it is explained from the standpoint of the sciences that study the brain. Adaptation of the object of knowledge to the brain is a physical transformation of the part of the brain that contains a conceivable analogue of the object of knowledge.
Thus, the physical functioning of the brain is the alternating phases of brain change - the change of the whole depending on its part and vice versa, the change of its part in accordance with its whole. Replacing each other, these phases lead to an ever closer harmony between the whole and the part, and the moment of the end of cognition from the position of the brain is the moment of complete bringing the whole and the part to harmony.
From the point of view of subjective perception, such phase work of the brain is a change in the degree of understanding of the subject of comprehension - from the first impression, image, scheme, to a complete reconstruction of the object of knowledge. Subjectively, the process of cognition of a particular phenomenon ends when it has been decomposed into the maximum possible number of its constituent elements, and then recreated in the form of its concept - a mental construct (which can be both in the form of signs, and images, sounds, etc.).
At the same time, the process of decomposition into elements and reconstruction does not proceed linearly, but cyclically - each step of decomposition into large elements corresponds to a step of reconstruction from large elements, each next step of decomposition into smaller elements corresponds to a step of recreating the whole from these smaller elements, and so on up to to the limit of decomposition.
In this process, a cognizable object arises from non-existence and gradually acquires smaller and smaller features, each time moving from the objective area (when consciousness adapts to it) to the subjective area - when consciousness tries to integrate it into itself. Or, in other words, when the process of cognition reveals more deeply its subjective and objective sides in their phase mutual transition.
Раздел 2
Философствование и функционирование мозга
Смена состояний функционирования сознания – субъективного и объективного – является, с другой стороны, сменой режима функционирования головного мозга. В режиме объективного функционирования мозг приспосабливается к предмету познания, тогда как в режиме субъективного функционирования мозг приспосабливает предмет познания к себе. Приспособление мозга к предмету познания есть его физическое преобразование (или, что то же, изменение его функционирования), каким бы образом оно не было бы объясняемо с позиции наук, исследующих мозг. Приспособление предмета познания к мозгу есть физическое преобразование части мозга, содержащей мыслимый аналог предмета познания.
Таким образом, физическое функционирование мозга есть сменяющиеся фазы изменения мозга – изменение целого в зависимости от его части и наоборот, изменение его части в соответствии с его целым. Сменяя другу друга эти фазы приводят ко всё более близкой гармонии между целым и частью, а момент окончания познания с позиции работы мозга есть момент полного приведения целого и части к гармонии.
С точки зрения субъективного восприятия подобная фазовая работа мозга есть изменение степени понимания предмета осмысления – от первого впечатления, образа, схемы, до полной реконструкции объекта познания. Субъективно процесс познания конкретного явления заканчивается тогда, когда оно было разложено на максимально возможное количество составляющих его элементов, а затем воссоздано в форме его понятия – мыслительного конструкта (который может быть как в форме знаков, так и изображений, звуков и проч.).
При этом процесс разложения на элементы и воссоздания идёт не линейно, а циклически – каждому шагу разложения на крупные элементы соответствует шаг воссоздания из крупных элементов, каждому следующему шагу разложения на более мелкие элементы соответствует шаг воссоздания целого из этих более мелких элементов, и так далее вплоть до предельного разложения.
В этом процессе познаваемый предмет возникает из небытия и постепенно приобретает всё более мелкие черты, каждый раз перемещаясь из объективной области (когда к нему приспосабливается сознание) к области субъективной – когда сознание пытается его интегрировать в себя. Или, говоря иными словами, когда процесс познания глубже раскрывает его субъективную и объективную стороны в их фазовом взаимопереходе.
Section 3
The subject and method of philosophy
So, if we proceed from the fact that philosophy is “a regulator of the relationship between the objective and subjective sides of consciousness” (see “The Place of Philosophizing in the System of Thinking”) and that “the change in the states of the functioning of consciousness – subjective and objective – is, on the other hand, a change in the mode of functioning of the brain” (see “Philosophizing and functioning of the brain”), from this, in particular, it follows that:
A) The subject of philosophical consideration can be any phenomenon considered through the mutual transition of the subjective and objective, or through the dialectic of its objective and subjective sides, and such philosophical consideration is limited to this angle of view and cannot replace or replace the study of its objective or subjective sides separately. On the other hand, the philosophical consideration of a phenomenon can influence the content of its concept both from the objective and from the subjective side, bringing them into line with the needs of mutual transition. So, for example, the philosophy of smoking or the philosophy of education cannot study the benefits or harms of smoking or the composition of the educational methodology - this is what medicine and educational disciplines do - but it can study the effect of smoking and educational methods on consciousness. Conversely, it can study the influence of consciousness on smoking cessation and on the effectiveness of educational methods,
B) The subject of philosophy is determined by its method and is not limited to any area of knowledge or culture,
C) Philosophizing as a way of thinking is not the prerogative of professional philosophers, but exists in any human activity and is determined by the needs of solving specific issues in this area,
D) Philosophy as a discipline is a system of knowledge about the philosophical method and the practice of its application, in other words, there is no reality separate from nature or consciousness, which would be the subject of philosophy,
E) The change in the definitions of the subject and method of philosophy is historically conditioned due to the isolation in the last few centuries of sciences, arts and other activities into independent disciplines that have objectively formulated definitions of their own foundations,
E) Modern philosophical theories, not based on the principle of the dialectic of the objective and the subjective, are not philosophical studies, but are either speculative schemes that streamline subjective terminology, or studies that duplicate branch disciplines.
I call the philosophical method of the dialectics of the objective and the subjective the Basic Method of Philosophy in order to single it out as a unique and philosophically formative method of thinking.
Раздел 3
Предмет и метод философии
Итак, если мы исходим из того, что философия – “это регулятор взаимоотношений между объективной и субъективной сторонами сознания” (см. “Место философствования в системе мышления”) и что “смена состояний функционирования сознания – субъективного и объективного – является, с другой стороны сменой режима функционирования головного мозга” (см. “Философствование и функционирование мозга”), из этого, в частности, следует, что:
А) Предметом философского рассмотрения может быть любое явление, рассматриваемое посредством взаимоперехода субъективного и объективного, или посредством диалектики его объективной и субъективной сторон, и такое философское рассмотрение ограничено этим углом зрения и не может заменять или подменять изучение его объективной или субъективной сторон по отдельности. С другой стороны, философское рассмотрение явления может влиять на содержание его понятия как с объективной, так и с субъективной стороны, приводя их в соответствие с потребностями взаимоперехода. Так, например, философия курения или философия образования не может изучать пользу или вред курения или состав образовательной методики – этим занимаются медицина и образовательные дисциплины – однако она может изучать влияние курения и образовательной методики на сознание. И наоборот, она может изучать влияние сознания на отказ от курения и на эффективность образовательной методики,
Б) Предмет философии определяется её методом и не ограничивается какой-либо областью знания или культуры,
В) Философствование как способ мышления не является прерогативой профессиональных философов, а существует в любой человеческой деятельности и определяется потребностями решения конкретных вопросов в этой области,
Г) Философия как дисциплина есть система знаний о философском методе и практики его применения, другими словами, не существует реальности, отдельной от природы или сознания, которая была бы предметом рассмотрения философии,
Д) Изменение определений предмета и метода философии являются исторически-обусловленным в связи с обособлением в последние несколько столетий наук, искусств и иных видов деятельности в самостоятельные дисциплины, обладающие объективно-сформулированными определениями собственных оснований,
Е) Современные философские теории, не основанные на принципе диалектики объективного и субъективного, не являются философскими исследованиями, а являются либо умозрительными, спекулятивными схемами, упорядочивающими субъективную терминологию, либо исследованиями, дублирующими отраслевые дисциплины.
Философский метод диалектики объективного и субъективного я называю Основным Методом Философии, чтобы выделить его в качестве уникального и философско-образующего метода мышления.
Section 4
Basic Method of Philosophy and Philosophy
If the essence of philosophizing is to apply the Basic Method of Philosophy to any subject studied, then what happens if we apply it to philosophy itself?
According to the definition of the philosophical method, philosophy must have an objective and a subjective side. As already mentioned, the natural basis of philosophizing is the specific phase functioning of the brain associated with the formation in the brain of an analogue of the object being studied and its integration into the brain.
Consequently, the subjective side of philosophizing is its conceptual and methodological apparatus used in the process of such integration. And the objective side of philosophy is the very mechanism of integration.
The object studied with the help of the philosophical method receives its analogue in the brain, which is subjectively a concept about it, which is in interaction both with its phenomenon and with the whole brain - both at the level of physical interaction (objective side), and at the level of conceptual, logical and emotional, sensual (subjective side). In the process of obtaining additional information about the object under study or its physical change, the philosophical mechanism turns this into a physical and informational change in the concept and its integration with the brain-consciousness. This ensures the transition of the objective side of the subject under study into the subjective one.
Thus, from the objective side, philosophy is an intermediary between nature and the human brain, between a cognizable phenomenon and consciousness, ensuring the “transformation” of natural objects into objects of consciousness, and hence their cognition.
If the philosophical method is not applied, and the studied subject is considered only from the objective or subjective side, its full integration with the consciousness-brain does not occur, its concept is not formed, but either a schematic or emotional representation appears.
In the so-called real life, the philosophical method is applied everywhere, but mostly unconsciously, hence many reasoning and actions are unbalanced - both due to irrational emotionality and due to unemotional rationality.
And, therefore, correct philosophizing helps to achieve physical and mental harmony.
Раздел 4
Основной Метод Философии и философия
Если суть философствования состоит в применении Основного Метода Философии к любому изучаемому предмету, то что получится, если применить его к самой философии?
Согласно определения философского метода, у философии должны быть объективная и субъективная стороны. Как уже упоминалось природной основой философствования является специфическое фазовое функционирование мозга, связанное с формированием в мозге аналога изучаемого предмета и интеграцией его в мозг.
Следовательно, субъективной стороной философствования является её понятийный и методологический аппарат, используемый в процессе такой интеграции. А объективной стороной философии – сам механизм интеграции.
Изучаемый с помощью философского метода предмет получает свой аналог в мозге, который субъективно является понятием о нём, находящимся во взаимодействии как со своим явлением, так и со всем мозгом – как на уровне физического взаимодействия (объективная сторона), так и на уровне понятийного, логического и эмоционального, чувственного (субъективная сторона). В процессе получения дополнительной информации об изучаемом объекте или его физического изменения философский механизм превращает это в физическое и информационное изменение понятия и его интеграцию с мозгом-сознанием.
Таким образом, философия с объективной стороны является посредником между природой и человеческим мозгом, между познаваемым явлением и сознанием, обеспечивая “преобразование” природных объектов в объекты сознания, а значит и их познание.
В случае, если философский метод не применяется, а изучаемый предмет рассматривается только с объективной или с субъективной стороны, его полная интеграция с сознанием-мозгом не происходит, его понятие не образуется, а возникает либо схематическое либо эмоциональное представление.
В так называемой реальной жизни философский метод применяется повсеместно, но по преимуществу неосознанно, отсюда многие рассуждения и поступки несбалансированны – как в силу нерациональной эмоциональности, так и в силу безэмоциональной рациональности.
А, следовательно, правильное философствование помогает достичь физической и ментальной гармонии и согласия.
Section 5
Philosophical method: phenomenon and concept
The objective and subjective aspects of philosophy are also manifested in its conceptual apparatus: an object as a set of information received about it is opposed by its concept as a way of organizing this information, and an object as a natural phenomenon is opposed by its concept as a natural phenomenon of its consciousness. At the same time, information from the objective side is also a natural phenomenon (hereinafter, the concepts of a phenomenon and a natural phenomenon will be considered synonymous), and a phenomenon from the subjective side is information.
From here, the process of forming the concept of the subject under study becomes clear - at the first stage, consciousness as a natural object interacts with the subject, receiving from it an impact, which is subjectively information, at the second stage, the elements of interaction with the subject add up into a single whole, which becomes a construction (systematized information) concepts about it. This single whole is no longer a simple set of elements of interaction with the subject, but begins to transform into a holistic natural object - an analogue of the subject under study. This analog, as a new natural object, enters into interaction with the subject under study, after which, if it is successful, it becomes its concept (systematized information) and at the same time a natural phenomenon (separate, integral process) of consciousness.
Thus, we observe the transition of the objective into the subjective - interaction into information, and the transition of the subjective into the objective - information into interaction.
Since the above explanation became possible thanks to the Philosophical method, it as a concept can also be investigated through itself - through the identification of the dialectics of its sides. Obviously, its subjective side is its content as it is given in the above definitions. Its objective side as a phenomenon (natural process) of the concept is the interaction with other phenomena of concepts, during which they are subject to division into component parts - subjective and objective - with subsequent mutual transition, that is, from the objective side, the philosophical method is a natural regulatory mechanism, a function of the brain to switch his work from an objective mode to a subjective one and vice versa, as well as to transfer and transform the results of work from one phase to another.
This shows that the philosophical method, like philosophy itself, from the objective side, is part of the functioning of the brain as a physical biological phenomenon, and that such functioning is an immanent property of the brain.
And from this it follows that the history of philosophy, on the objective side, is the history of the development of this property of the brain, and on the subjective side, there is the history of the development of the Philosophical method. And to put it even more generally, the Philosophical method can reveal how the history of philosophy is the history of the development of human consciousness and the knowledge associated with it.
Раздел 5
Философский метод: явление и понятие
Объективная и субъективная стороны философии проявляются и в её понятийном аппарате: предмету как совокупности полученной о нём информации противостоит его понятие как способ организации этой информации, а предмету как природному явлению противостоит его понятие как природное явление его сознания. При этом информация также с объективной стороны есть природное явление (далее понятия явления и природного явления будут считаться синонимами), а явление с субъективной стороны есть информация.
Отсюда становится понятным процесс формирования понятия об изучаемом предмете – на первом этапе сознание как природный объект взаимодействует с предметом, получая от него воздействие, которое субъективно является информацией, на втором этапе элементы взаимодействия с предметом складываются в единое целое, что становится конструкцией (систематизированной информацией) понятия о нём. Это единое целое уже не является простой совокупностью элементов взаимодействия с предметом, но начинает преобразовываться в целостный природный объект – аналог изучаемого предмета. Этот аналог как новый природный объект входит во взаимодействие с изучаемым предметом, после чего, при его успешности, становится его понятием (систематизированной информацией) и одновременно природным явлением (обособленным, целостным процессом) сознания.
Таким образом, мы наблюдаем переход объективного в субъективное – взаимодействия в информацию, и переход субъективного в объективное – информации во взаимодействие.
Поскольку вышеуказанное объяснение стало возможным благодаря Философскому методу, то он как понятие также может быть исследован посредством самого себя – через выявление диалектики его сторон. Очевидно, что его субъективной стороной является его содержание как оно дано в вышеприведённых определениях. Его объективной стороной как явления (природного процесса) понятия является взаимодействие с иными явлениями понятий, в ходе которого они подлежат разделению на составные части – субъективную и объективную – с последующим взаимопереходом, то есть с объективной стороны философский метод есть природный регулятивный механизм, функция головного мозга по переключению его работы с объективного режима на субъективный и обратно, а также по передаче и преобразованию результатов работы из одной фазы в другую.
Отсюда видно, что философский метод, как и сама философия, с объективной стороны есть часть функционирования мозга как физического биологического явления, и что такое функционирование является имманентным свойством головного мозга.
А из этого следует, что история философии есть с объективной стороны история развития этого свойства головного мозга, а с субъективной стороны есть история развития Философского метода. А если сказать ещё более обобщённо, то Философский метод может раскрыть каким образом история философии есть история развития человеческого сознания и связанного с ним познания.
Section 6
Philosophical method and a new understanding of “reality”
Reality is the most general concept, to which nothing opposes (not having its own definition), it is a concept that designates everything together and each separately - therefore, reality is a quasi-concept, a transitional form between concepts (as the most general) and sensations (as the first stage of their formation in concept), between the object and the subject of cognition.
Hence its meaning in everyday usage: when we say that something is real, we mean the presence of a connection between consciousness (thought) and its object (what is thought), between thought and what can be realized through it.
The functional meaning of the concept of reality, therefore, is to ensure the connection (mutual transition), thought and the object of thought, nature and consciousness. The philosophical method, affirming the existence of two sides of reality - objective and subjective - allows us to concretize this mutual transition and its functionality and replaces the outdated idea of reality as “what is in reality”, as an outdated dichotomy of “reality and opinions about it”.
Now we can say that the first step in the philosophical knowledge of something is to highlight the objective and subjective sides in it as in reality.
What benefits do we get from using this technology of philosophizing?
On the subjective side, instead of one mode of thinking - the “search for truth” mode, we get three modes of thinking - the mode of objectified and the mode of subjectivized thinking. The first is the mode of searching for a rational (whatever it may be) description of the object of study, the second is the intuitive-sensual mode, the third is the mode of their mutual transition.
In the rational mode, we are guided by logic and facts, creating the structure of an object and trying to minimize sensory evaluations. In the sensory, we are guided by sensations, creating an image of an object and minimizing rationality. In the mode of mutual transition, we merge structure and image together, creating in consciousness an analogue of a cognizable object - its living concept, the concept as a physical object of the brain.
New knowledge about an object arises as a result of the mutual transition of the objective and the subjective - as a change in the objective under the influence of the subjective and a change in the subjective under the influence of the objective. This - and only this - lies the uniqueness and value of philosophizing: overcoming the difficulties of knowing one side of reality through its other side.
This is also the natural limitation of philosophical knowledge: where rational knowledge or emotional perception cope with their tasks separately, there philosophy is redundant, or, as they say, “philosophy in an empty place.”
Without understanding this feature, a philosophical discussion is a dispute between two holders of relative truths about the subject of the dispute, each of whom claims that his own relative truth is closer to the absolute.
With an understanding of this feature, a philosophical discussion is a dispute between two owners of objective and subjective characteristics of the subject of the dispute, claiming that their objective characteristics are more rational, their subjective ones are more heartfelt, and their mutual transition is more complete.
Раздел 6
Философский метод и новое понимание “реальности”
Реальность есть самое общее понятие, которому ничто не противостоит (не имеющее своего определения), есть понятие обозначающее всё вместе и каждое по отдельности – поэтому реальность это квазипонятие, переходная форма между понятиями (как наиболее общее) и ощущениями (как первый этап их оформления в понятие), между объектом и субъектом познания.
Отсюда и его значение в повседневном словоупотреблении: говоря, что нечто реально, мы имеем в виду наличие связи между сознанием (мыслью) и его объектом (тем, что мыслится), между мыслью и тем, что может быть реализовано посредством её.
Функциональное значение понятия реальности, таким образом, заключается в обеспечении связи (взаимоперехода), мысли и объекта мысли, природы и сознания. Философский метод, утверждая существование двух сторон реальности – объективной и субъективной – позволяет конкретизировать этот взаимопереход и его функционал и сменяет устаревшее представление о реальности как “о том, что есть в действительности”, как устаревшую дихотомию “действительности и мнения о ней”.
Теперь мы можем говорить, что первым шагом философского познания чего-либо есть выделение в нём как в реальности объективной и субъективной сторон.
Какие преимущества мы получаем, используя подобную технологию философствования?
С субъективной стороны, вместо одного режима мышления – режима “поиска истины”, мы получаем три режима мышления – режим объективизированного и режим субъективизированного мышления. Первый есть режим поиска рационального (каким бы оно ни было) описания объекта исследования, второй – режим интуитивно-чувственного, третий – режим их взаимоперехода.
В рациональном режиме мы руководствуемся логикой и фактами, создавая структуру объекта и пытаясь минимизировать чувственные оценки. В чувственном мы руководствуемся ощущениями, создавая образ объекта и минимизируя рациональность. В режиме взаимоперехода мы сливаем структуру и образ воедино, создавая в сознании аналог познаваемого объекта – его живое понятие, понятие как физический объект головного мозга.
Новое знание об объекте возникает в результате взаимоперехода объективного и субъективного – как изменения объективного под влиянием субъективного и изменения субъективного под влиянием объективного. В этом – и только в этом – заключается и уникальность, и ценность философствования: преодоление трудностей познания одной стороны реальности посредством её другой стороны.
В этом же заключается и естественное ограничение философского познания: там, где рациональное познание или эмоциональное восприятие справляются со своими задачами по отдельности, там философия излишня, или, как говорят, “философия на пустом месте”.
Без понимания этой особенности философская дискуссия представляет собой спор двух обладателей относительных истин о предмете спора, каждый из которых претендует на то, что его собственная относительная истина ближе к абсолютной.
С пониманием этой особенности философская дискуссия представляет собой спор двух обладателей объективных и субъективных характеристик предмета спора, претендующих на то, что их объективные характеристики более рациональны, их субъективные – более прочувствованы, а их взаимопереход – более полный.
Section 7
Philosophical method and the concept of the subjective side of reality
Reality as a basic quasi-concept of philosophy is both the most general object and the most general way of philosophical knowledge. As a way of cognition, it is divided into cognition of the objective and subjective sides in their mutual transition.
The subjective side of the object of knowledge, from its objective side, is the relation of the object to consciousness as a separate concept to the system of concepts that make up consciousness, and from the subjective side it is the consciousness’s feeling of understanding the object through its concept, accompanied by emotional experiences. Within this framework, consciousness strives to move from a state of misunderstanding, the alienness of an object to the system of its concepts, to a state of complete understanding, harmony of the object and consciousness. In the highest subjective state of understanding - the state of possessing the truth - consciousness is in a particularly strong positive state, as a result of which it often becomes dependent on it and sets the main goal of its preservation, rather than the study of the object. An objective element of the subjective side is the presence of a rational component, but it performs an auxiliary function of the structural design of the concept. Therefore, in describing the subjective side of the object of knowledge, the main task is to reveal the harmony of consciousness and the concept created by it.
Outside the philosophical paradigm, the subjective side of the object of cognition, taken as an independent way of cognition, is the principle of cognition inherent in the arts - focus on personal experiences and emotions.
In modern philosophy, ignorance of the philosophical method leads to subjectivist paradigms - the formation of philosophical concepts and teachings based on intuitive ideas, the creation of philosophical texts based on the principles of creating works of art, the removal of philosophical reasoning beyond the limits of evidence and, as a consequence, the deprivation of their objective, impersonal value or meaning beyond framework of a particular school/direction.
The very concept of the subjective today is interpreted as an understanding coming from individual consciousness and incorrect in relation to the correct, true-objective understanding - the so-called subjective point of view - as a result of which gaps are formed in the understanding of where the objective-true understanding comes from, if any knowledge is mediated by the individual consciousness. According to the Philosophical Method, such an understanding is outdated (arising in pre-scientific times, when the concept of truth was associated with divine revelations and their authorized bearers) - the truth or falsity of a philosophical understanding does not depend on how many people share it, but depends on the strength of the philosophical evidence collected according to special rules.
The idea of subjective understanding, interpretation as an idea of incomplete, imperfect knowledge must be replaced by the idea of the subjective side of the object of knowledge, which is subject to disclosure along with its objective side and subsequent clarification of their mutual transition. In which they, coming into mutual agreement, become elements of the truth of philosophical knowledge.